Perustietoa Pudasjärven seurakunnasta

Pudasjärven seurakunta on perustettu vuonna 1639. Se kuuluu Oulun hiippakuntaan ja Rovaniemi-Koillismaan rovastikuntaan.

Seurakunnan väkiluku vuoden 2023 lopussa oli 6325. Kirkkoonkuuluvuusaste kaupungin väkiluvusta on noin 86%.

Seurakunnan tuloveroprosentti on 1,5.

Pudasjärven seurakunnassa on 14 työntekijää, kirkkoherrana on toiminut vuodesta 2017 alkaen Timo Liikanen.

Pudasjärven seurakunnan historiaa

Pudasjärven seurakunnan perustamisvuonna pidetään vuotta 1639. Tuolloin Iin emäseurakunnan itäosista muodostettiin  kappeliseurakunta, joka sai oman papin.

Kahta vuotta myöhemmin vuonna 1641 Ruotsin kuningatar Kristiinan holhoojahallitus määräsi Pudasjärven kappelin irrotettavaksi Iin emäseurakunnasta. Ohessa kuva holhoojahallituksen kirjeestä, jolla Pudasjärven seurakunta määrättiin perustettavaksi.

Myöhemmin Pudasjärven seurakunnan maantieteellinen alue on pienentynyt uusien seurakuntien syntymisen myötä. Nykyinen Taivalkosken seurakunta eli entinen Jokijärven kappeli itsenäistyi Pudasjärven seurakunnasta vuonna 1884. Kun Ranuan seurakunta muodostettiin 1800–1900-lukujen taitteessa, Pudasjärven pohjoisimmat kylät tulivat osaksi tätä seurakuntaa. Lisäksi Pudasjärven seurakunnasta on irrotettu pieniä alueita Posion ja entisen Yli-Iin seurakuntiin.

Pudasjärven seurakunnassa 1900-luvun viimeiset vuosikymmenet olivat voimakkaan kehityksen ja rakentamisen aikaa. Tuolloin seurakunnan toiminta monipuolistui, uusia kiinteistöjä rakennettiin ja vanhoja saneerattiin, virkoja perustettiin ja työntekijöitä palkattiin.

Pudasjärven seurakunnalla on kunnioitettava ja hieno historia. Seurakunnassamme elämme juurevasti tätä päivää, katse tulevaan suunnattuna.

Tarkemmin Pudasjärven seurakunnan vaiheista voi lukea esimerkiksi teoksesta:

Jouko Vahtola: Pudasjärven seurakunnan historia. Pudasjärvi. 1981.

Kirje, jolla Pudasjärven seurakunta itsenäistettiin 1641.