Kokoontumisrajoitukset muuttuvat 1.6. alkaen

Seurakuntien julkisten tilaisuuksien väkimääräohjetta on tarkennettu 1.6. alkaen - jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa voi olla yli 50 henkeä, jos turvajärjestelyt ja 1-2 metrin turvaväli kaikkiin suuntiin toteutuu.

DSC_1316.JPG

Valtioneuvoston linjauksiin perustuen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat tarkentaneet seurakunnille annettua ohjetta jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten osallistujamääristä.

Jumalanpalvelukset:

1.6. alkaen jumalanpalveluksiin voi osallistua yli 50 henkeä, edellyttäen, että niissä noudatetaan viranomaisohjetta tilaisuuksien turvallisesta järjestämisestä. Henkilömäärä suhteutetaan aina 1-2 metrin turvavälein tilaan sopivaksi. Tilojen osalta seurakunta määrittää maksimiosallistujamäärät.

Käytännön ohjeita jumalanpalveluksiin liittyen:

1. Seurakunta on määrittänyt tiloihin maksimiosallistujamäärät: seurakuntakodin kirkkosalissa 60, kirkossa 120 henkeä.

2. Osallistumme tilaisuuksiin vain terveenä, aivastaminen hihaan tai nenäliinaan.

3. Huolehdimme hyvästä käsihygieniasta, ja käytämme käsidesiä. Käsidesipisteet on seurakuntakodilla kirkkosalin ovella, kirkolla eteisessä.

4. Epidemia-aikana emme tervehdi kättelemällä.

5. Suosittelemme ottamaan mukaan oman virsikirjan tai käyttämään verkkovirsikirjaa puhelimella.

6. Pidämme 1-2 metrin turvaväliä toisiin ihmisiin:

• vain joka toinen penkkirivi on käytössä

• turvaväli myös ehtoolliselle mennessä ja sieltä poistuessa

• turvaväli ei koske saman perheen jäseniä

1. Messuissa ehtoollinen otetaan vastaan seisten. Ehtoollisleipä jaetaan kämmenelle välttäen käsikosketusta. Viiniä jaettaessa ehtoollisvieras ottaa puhtaan pikarin apupöydältä, johon viini kaadetaan. Käytetty pikari palautetaan erilliseen koriin.

2. Kolehti kootaan jumalanpalveluksen jälkeen ovella olevaan koriin.

3. Lähetämme jumalanpalvelukset edelleen videoituna seurakunnan YouTube-kanavan kautta.

Kirkolliset toimitukset seurakunnan tiloissa:

Seurakunnan tiloissa toteutettaviin kirkollisiin toimituksiin voi 1.6. alkaen osallistua yli 50 henkeä, samoin perustein kuin jumalanpalveluksissa. Tilojen osalta seurakunta määrittää enimmäisosallistujamäärät

Kotikasteet, muistotilaisuudet ja hääjuhlat:

Kotikaste, hääjuhla tai hautauksen jälkeen pidettävä muistotilaisuus on yksityistilaisuus. Vastuu yksityisen tilaisuuden toteutuksesta on sen järjestäjällä.

Pudasjärven seurakunnan tilojen enimmäisosallistujamäärät jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa:

- Kirkko 120

- Riekinkankaan kappeli 27