Seurakuntavaalien ehdokasasettelu on käynnissä

Seurakuntavaalien ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022 klo 16.

Sinustako_Seurakuntapäättäjä_2022_logolla-01 (2).png

Kuka voi olla ehdokas seurakuntavaaleissa?

Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka

• täyttää 18 vuotta viimeistään 20.11.2022
  • on seurakunnan jäsen viimeistään 15.9.2022
  • antaa kirjallisen suostumuksen ehdokkaaksi asettumisesta
  • on kristillisestä vakaumuksestaan tunnettu
  • ei ole vajaavaltainen.

Kristillisestä vakaumuksesta tunnettu -ilmaisu kertoo siitä, että henkilö kuuluu kirkkoon ja on sitoutunut rakentamaan yhteisön tulevaisuutta. Kristillinen vakaumus ilmenee kullakin ihmisellä omalla tavallaan.

Vajaavaltaisuus tarkoittaa Suomessa oikeudellista asemaa, jossa henkilöllä ei lähtökohtaisesti ole oikeutta itse hallita omaisuuttaan eikä tehdä sopimuksia tai muita oikeustoimia. Vajaavaltaisella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta henkilöä sekä sellaista täysi-ikäistä henkilöä, joka on julistettu vajaavaltaiseksi.

Ehdokas ei voi olla oman seurakunnan viranhaltija tai työntekijä. Jos seurakuntasi kuuluu seurakuntayhtymään, tämän yhtymän tai siihen kuuluvan seurakunnan viranhaltija tai työntekijä ei myöskään ole vaalikelpoinen.

Valitsijayhdistyksen perustaminen

oman listan voi perustaa keräämällä vähintään 10 oman seurakunnan äänioikeutettua jäsentä valitsijayhdistykseksi.

Toimi näin

1) Tulosta perustamisasiakirjat

Yhdistyksen perustamisasiakirjat voi tulostaa itse, linkki tässäLinkki avautuu uudessa välilehdessä, tai noutaa kirkkoherranvirastosta.

Ehdokkaan suostumusasiakirjan linkki löytyy tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä, niitä on saatavilla tulostettuna myös kirkkoherranvirastosta.

Valitsijayhdistyksen asiamiehen vakuutus, linkki löytyy tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2) Tutustu yksityiskohtiin

Yhdistyksen listalla voi olla ehdokkaita tietty määrä suhteessa seurakunnan luottamushenkilöpaikkoihin. Tiedot lukumääristä saa kirkkoherranvirastosta. Sama ehdokas voi olla vain yhden valitsijayhdistyksen ehdokaslistalla. Kirkkoherranvirastosta on syytä varmistaa, onko omassa seurakunnassa joitain erityisiä käytäntöjä ehdokasasettelussa, esim. ehdokkaiden valokuvauksessa.

3) Valitse asiamies

Nimeä joku perustamisasiakirjan allekirjoittajista yhdistyksen asiamieheksi ja joku toinen hänen varamiehekseen. He eivät saa olla valitsijayhdistyksen ehdokkaita eivätkä seurakunnan vaalilautakunnan jäseniä. Muut valitsijayhdistyksen perustajat ja allekirjoittajat saavat itse olla ehdokkaita. Asiamiehen tulee olla 18 vuotta täyttänyt.

4) Määritä teema ja anna listallesi nimi

Valitsijayhdistyksen nimen tarkoitus on kertoa äänestäjille, mikä yhteisö on ryhmän taustalla tai mitkä ovat sen tavoitteet.

5) Toimita asiakirjat ajoissa

Jos haluat listalle näkyvyyttä ennen ehdokasasettelun päättymistä, toimita perustamisasiakirjat seurakuntaasi ajoissa. Perustamisasiakirja, asiamiehen vakuutus ja jokaisen ehdokkaan allekirjoittama kirjallinen suostumus on toimitettava kirkkoherranvirastoon viimeistään 15.9.2022 klo 16.

Tiedossa olevat ehdokaslistat ja yhteyshenkilöt:

Toimiva seurakunta - lähellä ihmistä -ehdokaslista      Terttu Puurunen 0405817405

Kirkko Keskellä arkea -ehdokaslista                               Marko Koivula 0400771118

Kristillisten perusarvojen puolesta -ehdokaslista          Katriina Riekki 0409139837

Ehdokkuudesta kiinnostuneet olkaa rohkeasti yhteydessä ehdokaslistojen yhteyshenkilöihin.

2022-08-30 12:00:12.0