Kirkkoneuvoston kokoustiedote 23.9.2019 - Seurakunnassa tasapainotetaan taloutta

Kirkkoneuvosto käsitteli kokouksessaan isoa talouspakettia. Seurakunnan talous on tiukentunut merkittävästi, kun kirkkohallitus muutti verotulojen täydennysavustuksen jakoperusteita vuoden 2017 lopulla. Tämä merkitsi 120 000 euron vuotuista tulonmenetystä seurakunnalle. Kirkkohallitus kompensoi vielä viime vuonna tulonmenetystä harkinnanvaraisella avustuksella, mutta tälle vuotta avustusta ei enää ole saatu. Alkuvuoden verotulokehitys on ollut arvioitua heikompaa mm. tulorekisteriin liittyvistä ongelmista johtuen. Talouspäällikkö Timo Niskanen arvioi tulevien vuosien talousennusteen näyttävän noin 150 000-160 000 euroa alijäämää. Sopeutuksen tarve on seurakunnan mittakaavassa merkittävä, noin 10 % seurakunnan toimintakuluista.

Veroprosenttia ehdotetaan pidettäväksi edelleen 1,5 %:ssa

Kirkkoneuvosto esittää valtuustolle, että se määrää vuoden 2020 kirkollisveroprosentiksi 1,5 % ja asettaa talousarvion ja toimintasuunnitelman laadinnan tavoitteeksi, että vuoden 2021 talousarvio on tasapainossa osoittaen nollatulosta. Jos kirkkovaltuusto hyväksyy kirkkoneuvoston esityksen, niin kirkkoneuvoston tehtäväksi tulee etsiä eri vaihtoehtoja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi toiminta-, kiinteistö- ja henkilöstökuluista.

Liepeen pappilan, väentuvan sekä kanttorilan myyntivalmistelut

Seurakunnan strategian yhtenä suuntaviivana on ”Turvaamme toimintaedellytykset”. Seurakunnan kiinteistöstrategiaan ja talouden tasapainottamissuunnitelmiin on kirjattu, että puntaroidaan kaikkien kiinteistöjen tarpeellisuutta ja niihin kohdistuvia toimenpiteitä, peilaten seurakunnan oman toiminnan tarpeisiin.

Liepeen pappila, Liepeen väentupa ja kanttorila kuuluvat seurakunnan kiinteistöstrategian ryhmään 2, joita on syytä arvioida, missä määrin niitä tarvitaan omaan käyttöön ja voidaanko niitä myydä tai vuokrata ulkopuoliseen käyttöön. Nämä kiinteistöt vaatisivat tulevaisuudessa merkittäviä, useiden satojen tuhansien eurojen korjauksia. Jotta seurakunta voi tiukentuneessa taloudellisessa tilanteessa kohdistaa voimavaransa toiminnan kannalta tärkeimpiin rakennuksiin (kirkko, kappelit, seurakuntakeskus), Liepeen pappilasta, väentuvasta ja kanttorilasta on perusteltua luopua, esittää kirkkoneuvosto kirkkovaltuustolle.

Liepeen väentuvan käyttö seurakunnan omaan toimintaan on vähäistä. Kanttorilan toiminnot voidaan tilajärjestelyillä siirtää seurakuntakeskuksen puolelle. Liepeen väentuvassa pidettävien perhejuhlien tilalle tarjotaan edelleen seurakuntakeskuksen ja Hilturannan leirikeskuksen tiloja. Hilturannan käyttöaste perhejuhliin on ollut tähän asti vähäistä.

Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että Liepeen pappila (sisältäen talous- ja varastorakennuksen sekä makasiinin) ja väentupa myydään noin yhden hehtaarin määräalalla (sisältää rannan käyttöoikeuden), sekä kanttorila myydään noin 800 m2 määräalalla.

Valtaosa kulttuurihistoriallisesti merkittävästä Liepeenmäen alueesta jää edelleen seurakunnan hallintaan, joten alueen virkistyskäyttö on tulevaisuudessakin mahdollista entisellä tavalla.

Kanttorilan myyntivalmistelut aloitetaan heti ja Liepeen pappilan sekä väentuvan myynti aloitetaan keväällä. Myynnit toteutetaan tarjouskaupalla ja seurakunta pidättää itsellään oikeuden hyväksyä tai hylätä tarjoukset. Liepeen pappilalle, väentuvalle ja kanttorilalle tehdään kuntotutkimukset ennen tarjouskaupan aloittamista.

Muutoksia papistossa

Rolf Heikkinen on irtisanoutunut seurakuntapastorin virasta 1.12.2019 alkaen. Tuomiokapituli suosittaa, että rekrytointiprosessi hoidettaisiin kevään 2020 aikana niin, että valmistuvat teologian maisterit voidaan ottaa huomioon. Kirkkoneuvosto pyytää tuomiokapitulia, että se antaa Oskari Holmströmille viranhoitomääräyksen seurakuntapastorin virkaan 1.-31.12. väliselle ajalle. Kevään sijaisuustilanteesta päätetään loppuvuoden aikana.

Kirkkoneuvosto esittää tuomiokapitulille, että se muuttaa pastori Eva-Maria Mustosen viranhoitomääräyksen toistaiseksi voimassa olevaksi 1.1.2020 alkaen.

2019-09-23 19:49:00.0