Lähetystyön talkootoiminnan 30-vuotisjuhlat

Lähetystyön talkootoiminnan 30-vuotista taivalta juhlistetaan sunnuntaina 17.10 seurakuntakodilla.

Seurakunnan lähetystyön talkootoiminta aloitettiin 11. helmikuuta 1991. Alun perin juhlia oli tarkoitus viettää helmikuussa 2021, mutta koronaviruspandemia siirsi ne syksyyn.

Lähetystyön aktiviiset talkoolaiset kokoontuvat joka toinen maanantai Jukolantiellä sijaitsevaan talkootupaan leikkaamaan matonkuteita, joista tehdään mattoja, poppanoita ja sängynpeitteitä vuosittaisiin lähetystyön arpajaisiin voitoiksi.

Pudasjärven seurakunnan nyt jo eläkkeellä oleva pitkäaikainen lähetystyön pappi Juha Kukkurainen kuvaa helmikuussa Pudasjärvi-lehdessä julkaistussa kirjoituksessaan talkootoimintaa näin:

"Mattoon vai poppanaan, suoraa vai vinoa, entä kuinka leveää? Siinäpä kysymyksiä, joihin asiaan vihkiytymättömän oli parasta olla sotkeutumatta. Ratkotaanko, revitäänkö, leikataanko, ommellaanko yhteen? Mutta tiukalle kerälle kuitenkin, että kutojan on helppo kääriä sukkulalle. Näin yhtenä iltana. Mutta kun iltoja on ollutkin jo kolmekymmentä vuotta, niin leikkelyskeriä on syntynyt lukematon määrä reilusta 2500 kilosta lumppua. Eikä vain pelkkiä keriä, vaan mattoja, poppanoita ja sängynpeitteitä lähetystyön arpavoitoiksi. Kudottu loimi on ollut yhteensä noin 1800 metriä pitkä. Pölyistä puuhaa, mutta mielekästä tekemistä ahkerille käsille. Arpojen tuotto (yli 58 000 euroa) on käytetty kotiseurakunnan lähetystyön tukemiseen - kirkon tärkeimmän tehtävän toteuttamiseen - Jumalan armon ja rakkauden sanoman kuljettamiseen kaikkialle maailmaan. Ihmeellistä on se, että Jumala tarvitsee yhä meidän käsiämme tuohon tehtävään. Lakarin vintistä on laskeuduttu maan pinnalle Kanttorilaan, josta viime vuonna Talkootupaan. Talkoot jatkuvat. Pöly ei ole vielä laskeutunut."

Talkootoiminnan juhlapäivää vietetään 17.10, alkaen klo 10 messulla, jonka teemena on Jeesuksen lähettiläät. Messun jälkeen kirkkokahvit ja juhla. Lämpimästi tervetuloa!

2021-10-13 10:57:56.0